Under 2017 riktar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) strålkastarljuset på det 500-åriga reformationsjubiléet under sina världsomspännande sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Temakampanjen ”Luther 2017 – 500 år av reformation i Tyskland“ är Lutherdecenniets höjdpunkt, och symbolfiguren Martin Luther är en utmärkt reklampelare för att locka kulturellt intresserade och religiöst motiverade resenärer att upptäcka Tyskland.

– Tyskland är etablerat som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Med aktiviteterna kring Lutherdecenniet och reformationsjubiléet hoppas vi nå ut till de runt 400 miljoner protestanter runt om i världen som än i dag har starka band till reformationen. Kampanjen förmedlar en mångfacetterad och modern bild av Tyskland och målet är att ytterligare stärka vår position i den internationella konkurrensen, Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT.

Den världsomspännande temakampanjen bedrivs främst digitalt. På hemsidan www.germany.travel presenterar DZT under hela Lutherdecenniet reformationstemat med omfattande innehåll: Bland annat en animerad film med information och fakta kring temat, sex panoramavideos som presenterar intressanta historiska orter i Luthers liv samt åtta Lutherrutter i Luthers fotspår som finns på 30 olika språk. Tillsammans med Playmobil har man dessutom tagit fram en Luther-figur som symbol för temakampanjen. Luthers viktigaste orter som Lutherstäderna Wittenberg, Eisleben och Mansfeld, Torgau, Schmalkalden, den medeltida borgen Wartburg i Eisenach, Erfurt, Augsburg, Coburg, Worms och Heidelberg har märkts ut på en interaktiv karta.

DZT använder sig av alla relevanta sociala media-plattformar som Facebook, Instagram och Youtube för att nå ut med kampanjen och DZT har även bjudit in bloggare och influencers på resor till utvalda platser längs Luther-rutterna. Alla aktiviteter på sociala medier finns samlade under hashtaggen #luthercountry. Men även klassiska offline-aktiviteter som pressresor, PR-events och andra säljaktiviteter ingår i kampanjen.