Med 10,3 miljoner övernattningar under juli månad 2015 uppnår den tyska incomingturismen ännu ett rekordresultat. Av den tillväxt som uppnåddes under årets första sju månader stod Kina för den största andelen med ytterligare 313 000 övernattningar jämfört med resultatet från föregående år.

Med 1,4 miljoner övernattningar av kinesiska turister tar Kina klivet upp till tio-i-topp för Tysklands incoming. De arabiska golfstaterna bidrar till tillväxten med 194 000 extra övernattningar.

– Sedan november 2009 har incomingturismen till Tyskland varit på stadig uppåtkurs. Tysklands snabbt stigande popularitet som semestermål blir särskilt tydlig under semestermånaden juli som i år resulterar i en tillväxt på fantastiska nio procent till hela 10,3 miljoner övernattningar. Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Den mest dynamiska europeiska källmarknaden är Schweiz, som med ett plus på 309 000 övernattningar stärker sin andraplats i den totala rankningen av källmarknader för turism till Tyskland. Storbritannien och Spanien bidrar till tillväxten med mer än 200 000 övernattningar vardera. Nederländerna försvarar sin första plats med ett plus på 172 000 övernattningar.

Turismen från USA ökar med 171 000 extra övernattningar och jätten i väst är fortsatt den viktigaste utomeuropeiska marknaden för Tysklands incomingturism. Brasilien är den snabbast växande sydamerikanska marknaden och deras bidrag till årets incoming är runt 60 000 fler övernattningar jämfört med samma period föregående år.

– Totalt sett ökar Asien och Stillahavsområdet med 741 000 extra övernattningar vilket motsvarar en tillväxt på 16,1 procent. Även länder som Sydkorea och Taiwan genererar en tvåsiffrig procentuell ökning vilket ytterligare bekräftar att Asien är en tillväxtpotential att räkna med för Tysklands incomingturism, säger Petra Hedorfer.

Foto: Dominik Ketz/Rheinland-Pfalz Tourismus GmbH