Det är många tävlingar som aspirerar på att vara världens hårdaste, men Nürburgring 24-timmars går på den legendariska nordslingan i kombination med Grand Prix-banan och är totalt 25,378 kilometer lång, innehåller 73 kurvor och stigningar på upp till 17 procent plus tillhörande nedförsbackar.

– Man lär sig banan, det gör alla professionella racerförare, det svåra är att hantera vädret. Eifelbergen där banan ligger är kända för sitt klart varierande väder. Det kan vara solsken i ena änden och snöa i den andra om man har otur, säger Edward Sandström.

Sandström kallar årets upplaga av Nürburgring 24-timmars giganternas kamp. I fjol tog han Audis första seger med nya R8 LMS, i år står Porsche, BMW och Mercedes på startlinjen med helt nya tävlingsbilar i GT3-klassen.

– Det är inte förrän en bit in i racet vi vet var vi står materialmässigt, alla tillverkare vill vinna Nürburgring 24-timmars och det är strategier och rävspel ända fram till start. Men det är ingen som säger åt en att släppa gasen under tävlingen direkt, där sållas agnarna från vetet, säger Sandström.

24 timmar i maxfart på en av världens tuffaste tävlingsbanor är hårt för bilarna. Att Audi R8 LMS klarar påfrestningarna bevisades ifjol, då Sandström segrade tillsammans med sina teamkompisar endast 40 sekunder före tvåan efter drygt 400 mils körning. Men påfrestningarna är stora även för förarna som kör upp till tre timmar långa stinter med full fokus, i en bil där temperaturerna blir uppemot 50 grader om solen ligger på.

– Jag har faktiskt gjort ett svettest, där man testar hur kroppen reagerar på vätskeförlusten. Jag förlorar cirka tre-fyra liter vätska på 2,5 timme, men nu vet jag vad jag ska fylla på med. Det räcker inte med vatten, utan det måste vara rätt mängd salter och mineraler för att kroppen ska vara på topp. Jag hoppas att det kan vara en extra pusselbit som hjälper mig upp på pallen igen, säger Sandström.

Årets 24-timmars är det sjunde Sandström kör. Han har brutit några gånger, och vet hur små marginalerna är.

– Det är så mycket som ska fungera. På den här nivån i racing blir förarna beordrade att köra i olika konstellationer, och man kan bara ta ansvar för att själv vara så förberedd man bara kan.

Sandström kör WRT:s Audi R8 LMS nr 2 tillsammans med Robin Frijns, Stuart Leonard och Frederic Vervisch, alla tre mindre erfarna på Nürburgring än Sandström. Nya säkerhetsregler har införts för att öka säkerheten och rättvisan under tävlingen. Vid Code 60 får bilarna endast hålla 60 km/h i ett visst banparti, och vid dubbla gulflagg är maxfarten 120 km/h. På så sätt ska chanstagningarna förbi kraschade bilar som bärgas minska.